Tips mengawal berat badan selepas kahwin

Memang tak dapat dinafikan selepas kahwin semuanya nampak indah belaka. Makanan pun nampak sedap semuanya dan anda cenderung untuk makan lebih banyak selepas berkahwin. Satu penyelidikan yang dilakukan membuktikan bahawa berat badan seorang pengantin baru akan bertambah sebanyak 2.7 – 4 kilo dalam masa 2 tahun. 

Anda tentu tidak mahu suami anda cari yang lain bukan? Jadi, 3 perkara dibawah untuk anda mengatakan 'Ya, saya sudi' selepas berkahwin.

Beringat tentang kandungan makanan yang dimakan 
Jika suami anda seorang yang suka makan, anda juga tidak semestinya perlu mengikut hobinya itu. Kandungan kalori antara lelaki dan perempuan amat jauh bezanya. Wanita cuma memerlukan lebih kurang 11 kalori untuk mengekalkan bentuk badan. 

Masak sendiri di rumah
Kebanyakan wanita zaman kini adalah wanita berkerjaya. Ya, kami faham anda penat setelah seharian bekerja dan tidak mempunyai masa untuk masak. Jadi, makan diluar sahaja jalan penyelesaiannya. Berhati-hati wahai wanita, makan diluar menjurus kepada penambahan berat badan mendadak. 

"Dessert Date"
Jika suami anda seorang yang suka menikmati satu 'scoop' aiskrim dan anda pula tukang menghabiskan satu kotak, apa kata anda berdua keluar untuk "Dessert Date" seminggu sekali selain daripada menyimpan satu kotak aiskrim di dalam peti beku. 'Sweet' bukan? 

Selamat mencuba!

1 comments:

  1. hi. rai maria, mengenai kontest UBlogger tu u boleh join. follow instagram x wajib. tq

    ReplyDelete

ape yang diam2 tu try je komen hik!!