Tips menggayakan gincu gelap

Gincu gelap boleh membuatkan seolah-olah anda cuba kelihatan seperti Rihanna atau anda mungkin cuma tidak tahu tentang warna yang sesuai untuk anda, atau anda sengaja memilih gincu gelap untuk nampak semula jadi. Apa pun alasan anda, berikut adalah panduan untuk anda menggayakan gincu warna gelap.

Kenal pasti warna gincu yang terbaik untuk anda
Terdapat empat warna 'undertones' iaitu merah jambu, coklat, biru dan merah. Anda perlu kenal pasti yang mana satu sesuai untuk anda.

Lakukan cubaan pertama
Selepas anda menentukan warna 'undertones' yang mana yang terbaik untuk anda, lakukan cubaan pertama. Tidak perlu membelinya terus, tetapi pergi ke kedai kosmetik dan ambil 'tester' gincu dan calitkan sedikit pada bibir anda dan lihat jika kulit anda nampak lebih cerah atau tidak. Jika wajah anda nampak letih, bermakna itu bukan warna yang sesuai dengan anda.

Calit gincu dengan berus bibir
Cara terbaik memakai gincu gelap adalah dengan menggunakan berus bibir. Gincu jenis ini senang comot. Sapukan ia keseluruh bibir termasuk di hujung bibir.

Lip liner
Sebaik sahaja anda selesai mencalit gincu, 'apply' pula 'lip liner' yang sama warna dengan gincu. Lukiskan bibir anda mengikut alur bibir.

Elakkan pengilat bibir (lip gloss)
Warna gelap telah membuatkan bibir anda menonjol, jadi elakkan memakai pengilat bibir. Anda tidak perlu menampakkan bibir anda berkilat. Ia akan kelihatan agak keterlaluan.

Pakai gincu gelap dengan penuh keyakinan
Akhir sekali, jika anda ingin menggayakan gincu gelap, pakailah dengan penuh keyakinan. Usah di layan rakan-rakan anda yang memberi pandangan negatif pada warna gincu anda. Mereka mungkin sahaja tidak berani. Selamat mencuba!

3 comments:

  1. kene berani mencube ni..huhuhu
    jemput singgah blog sy : http://saljiahcraft.blogspot.com/

    ReplyDelete

ape yang diam2 tu try je komen hik!!