Injunksi CNBLUE ke atas Crying Nut ditolak

Injunksi anti-fitnah yang difailkan CNBLUE ke atas kumpulan Crying Nut telah ditolak oleh pihak mahkamah.

Seperti yang dilaporkan di Kpop Starz, hakim Mahkamah Wilayah Tengah Seoul menolak injunksi tersebut dan menjelaskan, "Isi kandungan yang diterbitkan Crying Nut hanya sekadar pemberitahuan akan alasan dan butiran saman mereka serta respon mereka terhadap isu tersebut.

"Sukar untuk melihat ia sebagai dakwaan palsu atau satu percubaan untuk memfitnah CNBLUE," tambah pihak mahkamah lagi.

Sebelum ini, CNBLUE dan agensi naungan mereka, FNC Entertainment memfailkan injunksi terhadap Crying Nut untuk menghalang kumpulan tersebut daripada menerbitkan komen-komen fitnah bertulis tentang mereka.

Hal tersebut dilakukan selepas Crying Nut memfailkan saman perlanggaran hak cipta terhadap CNBLUE Februari lalu, dan mendakwa kumpulan tersebut telah mempersembahkan lagu mereka di rancangan muzik "M! Countdown" pada bulan Jun 2010 dengan menambah beberapa bahagian dari karya asal seolah-olah ia merupakan hasil ciptaan CNBLUE sendiri.

Lagu tersebut, "Deadly Offside", yang juga merupakan tema Pasukan Bola Sepak Korea untuk Piala Dunia 2002, telah dirakamkan oleh CNBLUE dan dikeluarkan dalam bentuk DVD di Jepun tanpa menyebut tentang Crying Nut dalam album tersebut.

Namun ketika itu, pihak FNC Entertainment mempertahankan CNBLUE dan menyalahkan pihak produksi "M! Countdown" yang tidak telus dalam membuat perancangan, dan telah pun membuat kenyataan maaf kepada Crying Nut di laman sesawang mereka.

0 comments:

Post a Comment

ape yang diam2 tu try je komen hik!!